Tautou

Type:album
Format:CD
Performer(s):Marble sounds
Label(s):Zealrecords
Label code:ZEALCDEE050
Release date:15.01.2016
Present in Music centreja
Genre(s):Pop / Rock
Language:English

Track-Info

1.The ins and outs
2.The first try
3.K.V.
4.Set the rules
5.Present continuous
6.Tout et partout
7.Roque
8.These paintings never dry
9.Ten seconds to count down
10.(How it's going to) End

Pressinfo

(...) "Symfonische elementen zijn weliswaar niets nieuws in het geluid van Marble Sounds: fluit, glockenspiel, cello en bugel zijn er haast net zo ondenkbaar als gitaren. Maar op Tautou, genoemd naar de Franse actrice Audrey Tautou, ster van Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, schroeft Marble Sounds het elektrische snarenwerk drastisch terug ten voordele van piano en een achtkoppig strijkersorkest. Een vlekkeloze integratie. Songs als het ouverture-achtige The Ins and Outs, het stralende The First Try, het elegante K.V. (een lofzang aan het adres van marathonloopster Kathrine V. Switzer, maakt men ons wijs) vloeien zo natuurlijk dat men denkt: Marble Sounds is niet zomaar geëvolueerd, het past een of andere bovenzinnelijke logica toe." (****)
Kurt Blondeel, Focus Knack, 13.01.2016, p.46

(...) "Marble Sounds, hofleverancier van streelzachte melancholiepop. Op hun derde plaat [..] wijkt de gitaar voor piano en symfonische charme. Een achtkoppig strijkersensemble kleurt de songs, waarin Pieter Van Dessels chagrin de vie even fluweelzacht binnensijpelt als de stem van Renée in het verrassende Franse duet 'Tout et partout'." (****)
Gunter Van Assche, De Morgen, 14.01.2016, p.22

"[Tautou] is - oef! - niet tien keer een doorslagje van 'Leave a Light On', maar een welkome variatie op het thema dat hij al drie platen lang verkent. Ook op 'Tautou' blijt Van Dessel de regerende koning van het understatement." (...) "Breekbaarheid die af en toe wat sterk neigt naar die van Sujan Stevens ('Present Continuous'), maar die toch geen gebrek aan eigen smoel hoet te maskeren. Songs als 'K.V.', en vooral het zeldzaam spaarzame 'Tout et partout', mogen gerust bikkelen om het beste te mogen zijn dat Marble Sounds ooit op plaat stouwde. Audrey blij. Wij ook." (***)
(tr), Humo, 19.01.2016, p.161

"Van Dessel schrijft al jaren bijzonder sterke liedjes." (...) "Meer piano, meer strijkers, minder rock, maar minstens zoveei sfeer en opnieuw ijzersterke liedjes vol melancholie. De wat vlakke stem van Van Dessel hoeft zich nergens te forceren, al is het voor de afwisseling goed dat hij zich een paar keer vocaal laat bijstaan door zangeres Renée (Winterslag) en de Nederlandse zanger Kim Janssen."
Willem Jongeneelen, OOR 2016/01, januari 2016, p.88

"'Changes on the horizon/moving me to find them', klinkt het vastberaden op openingstrack ‘The Ins And Outs’ van de derde langspeler ‘Tautou’. Marble Sounds slaan een andere weg in, en dat maakt frontman Pieter Van Dessel al meteen - en niet echt verholen - duidelijk. De gitaar moet het onderspit delven van de piano, die meer de koers van de nummers bepaalt. Een horde strijkers wordt ingeschakeld als zesde bandlid en wordt af en toe bijgestaan door de hoorn, trompet, klarinet en dwarsfluit. Die filharmonische versterking mondt eens uit in episch geweld (‘Set The Rules’, ‘These Paintings Never Dry’), dan weer in lieflijke, kleine songs waar de strijkers de eerste viool spelen en waar heel bescheiden elektronica doorsijpelt (‘Present Continues’, ‘Tout Et Partout’) of in het mysterieuze instrumentale intermezzo ‘Roque’. “Ready for the second part/hardly playing safe” gaat Van Dessel verder op ‘The First Try’, maar dat hoef je dan weer niet te letterlijk te nemen. Marble Sounds zouden Marble Sounds niet zijn zonder de melancholische ondertoon en warme bedachtzaamheid."
(hdb), RifRaf #272, februari 2016, p.21